منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل؛ سبکی مجلل و باشکوه

منبت کاری

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل هنر جان بخشیدن به چوب است. از طرف دیگر کلاسیک به عنوان سبکی مجلل و باشکوه در صنعت مبلمان شناخته می شود.

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل؛ سبکی مجلل و  باشکوه

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل هنر جان بخشیدن به چوب است. از طرف دیگر کلاسیک به عنوان سبکی مجلل و باشکوه در صنعت مبلمان شناخته می شود. مبلمان در زندگی مدرن امروز یکی از اِلمان های جدا نشدنی در طراحی دکوراسیون به شمار می آید.

برای تکمیل چیدمان و دکوراسیون هر مکانی از طرح و سبک خاصی استفاده می شود. در مکان هایی مانند اداره، منزل، ویلا و… مبلمان نقش موثری در چیدمان کلی آن مکان دارد.

برای مبلمان دو نقش مهم تعریف شده است:

  • زیبایی بخشیدن به فضا و دکوراسیون
  • راحتی و آرامش در زمان نشستن بر روی مبل

مهمترین ملاک در انتخاب یک دست مبلمان، سبک طراحی آن است. با یک انتخاب مناسب فضای هارمونیک و  دلنشینی را بسازید. نباید در هم ریختگی و ناهمخوانی بصری در دکوراسیون به چشم بیاید.

به طور کلی طراحی دکوراسیون به دو سبک تقسیم می شوند:

طراحی و انتخاب مبلمان بیشترین همخوانی و هماهنگی را با کلیت دکوراسیون داخلی ایجاد می کند. زمانی که سبک کلاسیک را انتخاب کنید لاجرم باید مبلمان نیز به سبک کلاسیک انتخاب شوند.

مبلمان نیز با توجه به طراحی و ساخت به چند بخش تقسیم می شوند:

  • کلاسیک
  • استیل یا سلطنتی
  • مدرن، اسپرت و راحتی

برای چیدمان به سبک کلاسیک مبلمان باید کلاسیک یا استیل انتخاب شوند. منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل ویژگی بارز این سبک می باشد. در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل، شاکله وجودی آن

شاکله وجودی مبلمان کلاسیک یا استیل هنر منبت کاری است. اگر منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل نباشد دیگر چیزی با نام مبلمان کلاسیک و استیل وجود نخواهد داشت. منبت کاری هنری اصیل و ایرانی است که از کنده کاری و حکاکی های ظریف و درشت بر روی چوب به وجود می آید. وجه تمایز منبت کاری با معرق در ابزاری است که استفاده می کنند.

در فرهنگ لغات دهخدا منبت به معنای رویانیده شده است. نقش هایی که بر روی سطحی برجسته توسط استاد منبت کار اجرا می شوند. چوب بهترین گزینه در طبیعت برای هنر منبت کاری است. قدمت این هنر نزد ایرانیان به پیش از اسلام و حتی بیشتر برمی گردد.

منبت کار نیز به فردی می گویند که با هنر دست، ذهن خلاق و ذوق هنری خود نقوشی زیبا و بی نظیری را بر روی چوب به وجود می آورد. منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل به چند نوع تقسیم می شود:

  • حکاکی: از گود کردن درون چوب به وجود می آید.
  • برجسته نمایی: نقوش به صورت برجسته و بالاتر از سطح زمینه هستند.

برجسته نمایی نیز به چهار نوع تقسیم می شود:

  • منبت کاری سطحی
  • منبت‌کاری نیمه عمیق
  • منبت کاری عمیق
  • پیکره

انواع منبت کاری، هنر زیباسازی چوب

دو روش منبت کاری برای زیباسازی چوب وجود دارد:

  • منبت کاری با هنر دست: در طول تاریخ این هنر انسان بوده است که نقش هایی را بر پیکره هر شی زده است. هنر منبت به وسیله شخص منبت کار اجرا می شود که اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارد. این هنر زیبا و اصیل ایرانی با ابزارهایی مخصوص به چوب جان می بخشد. منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل با هنر دست ارزش و قیمت بسیار بالاتری دارد.
  • منبت کاری صنعتی: با پیشرفت علم و تکنولوژی از دستگاه لیزر cnc مخصوص چوب برای منبت کاری استفاده می شود. دستگاه به وسیله برنامه ای از پیش طراحی شده عملیات حکاکی و کنده کاری را انجام می دهد. انسان هیچ گونه دخالتی در اجرا ندارد و فقط دستگاه را کنترل می‌کند.

هرچقدر چوب استفاده شده سخت تر، متراکم تر و گره های کمتری داشته باشد کیفیت بهتری خواهد داشت. از سخت چوب هایی مانند راش، گردو، بلوط، شمشاد، گلابی و عناب استفاده می کنند. یکی از مزیت های چوب این است که هرگز از مد نمی‌افتد و مقاومت بسیار بالایی دارد. سخت چوب ها سنگین وزن هستند، به دلیل اینکه بافت آن ها تراکم بالایی دارند.

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل یک شیوه تزیین است که آن را زیباتر می کند. ظرافت و دقت در نقوش طراحی شده در چوب مبلمان بسیار اهمیت دارد. از این جهت منبت کاری یک هنر بسیار محبوب و پرکاربرد شناخته می شود.

برای سبک کلاسیک یک تعریف واحد بیان نشده است. سبک کلاسیک در واقع برگرفته از هنر غربی است. به عنوان مثال طرح های آن از نقش‌ های سنتی و اصیل پیروی می کنند.

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

 

آشنایی با مبلمان کلاسیک یا استیل، سبکی خاص برای خاص پسندان

در کنار واژه مبلمان کلاسیک کلمه مبل استیل نیز استفاده می ‌شود. این سبک از طراحی شباهت هایی با یکدیگر دارند. البته تفاوت های نیز در آن ها مشاهده می شود. به طور کلی سبک کلاسیک مبلمان با دکوری های مدرن امروزی همخوانی بیشتری دارد. مبل استیل همان مبلمان سلطنتی است که با کلمه استایل بیان می‌شود. امروزه از تلفظ عمومی استیل استفاده می شود. هیچگونه فلزی مانند استیل در طراحی و ساخت این سبک از مبلمان استفاده نمی شود و تمام چوب است.

میزان و سبک منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل متفاوت است. در مبلمان کلاسیک از طرح های سنتی و اصیل استفاده می ‌شود که کاملاً ظریف و دقیق هستند. در سبک کلاسیک خبری از طرح های شلوغ نیست.

میزان منبت کاری در مبلمان استیل بسیار بیشتر است. شلوغی نقوش و برجستگی در این سبک بیشتر به چشم می آید. تمام قسمت ها مانند تاج، دسته ها، پایه های مبل، میز جلو مبلی، میز عسلی و… منبت‌کاری شده هستند. یک سبک کاملا رسمی و تشریفاتی است که در قسمت پذیرایی منزل از آن استفاده می‌ کنند. ظاهر مبلمان استیل بسیار شکوهمند و مجلل تر است.

چوب در منبت کاری

میزان چوبی که برای منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل استفاده می شود متفاوت است. در مبلمان استیل از چوب بیشتری استفاده می‌ کنند. به دلیل اینکه ابعاد قسمت ‌های منبت‌کاری شده ضخامت و عرض بیشتری دارند. در مقابل در سبک کلاسیک چوب کمتری استفاده می ‌شود. نقوش حکاکی شده نیز ظریف تر هستند. مبلمان کلاسیک نسبت به استیل وزن کمتری دارند.

اگر در هر دو سبک تمام متریال ها شبیه یکدیگر باشند باز هم قیمت مبلمان استیل بیشتر است. به دلیل اینکه چوب منبت کاری شده بیشتری استفاده شده است. به طور کلی کیفیت متریال های به کار رفته در مبلمان استیل مرغوب تر و گران قیمت تر هستند. از پارچه ‌های کریستال، مخمل و چوب هایی مانند گردو و راش در تولید این سبک از مبلمان استفاده می کنند.

مبلیران، تولید کننده زیباترین مبلمان کلاسیک

مجموعه بزرگ مبلیران در زمینه تولید مبلمان کلاسیک زیباترین ها را برای شما تولید می کند. برای ساخت مبلمان به سبک کلاسیک از باکیفیت ترین متریال های روز دنیا استفاده می شود. به طور مثال از چوب هایی استفاده می کنیم که استحکام و کیفیت بسیار بالایی دارند.

ما مفتخر هستیم مرغوب ترین کالا ها را برای شما تولید کنیم. ما به سلیقه شما احترام می گذاریم از این جهت طرح های پیشنهادی شما در کمترین زمان تولید می کنیم.

هدف ما رضایت شماست. ما با شما بهترین ها هستیم.

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

منبت کاری در مبلمان کلاسیک یا استیل

شما به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

هنوز امتیازی برای این مقاله ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

showroom