فوم اچ آر یورتان یا تزریقی؛ متریالی نوین و کاربردی در صنایع مختلف

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی یک متریال نوین است که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. گاهی لازم است اطلاعات حداقلی از کالایی که قصد خرید دارید داشته باشید.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی؛ متریالی نوین و کاربردی در صنایع مختلف

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی یک متریال نوین است که در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. همه شما در زمان خرید مبلمان یا صندلی راحتی اطلاعات مختلفی را از فروشنده می شنوید. اطلاعاتی مانند ویژگی های ظاهری و باطنی، برند و جنس مواد اولیه را در اختیار شما قرار می دهند.

گاهی لازم است اطلاعات حداقلی از کالایی که قصد خرید دارید داشته باشید. به طور مثال برای خرید کالای مورد نظر مانند مبلمان بهتر است حداقل اطلاعات را درباره مواد اولیه داشته باشید. اطلاعات حداقلی به شما کمک می کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

یکی از مواد اولیه که در ساخت انواع مبلمان و صندلی نرم استفاده می شود فوم اچ آر یورتان یا تزریقی نام دارد. در عصر حاضر این ماده جایگزین بسیاری از متریال ها می باشد که در صنعت مبلمان نیز استفاده می شود. اگر نگوییم 100% حداقل نقش پررنگ‌تری نسبت به پنبه، اسفنج و… دارد.

ترکیبات فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی که به فوم سرد شناخته می‌شود از مشتقات نفتی ساخته شده است. پلی یورتان در سال 1937 در آلمان توسط شخصی به نام اتو بایر ابداع شد. فوم سرد در واقع شاخه‌ای از فوم پلی یورتان انعطاف پذیر (Flexible polyurethane) است. این فوم از ترکیب دو ماده شیمیایی به نام ایزوسیانات و پلی ال ایزوسیانات به دست می آید.

ماهیت اولیه و اصلی هر دو ماده به صورت مایع است. زمانی که این دو با هم ترکیب شوند یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد. ماده ای جدید با نام فوم تشکیل می شود. در ابتدا نرم است اما به سرعت خشک شده و به جامد تغییر شکل پیدا می‌کند. در نتیجه فوم اچ آر یورتان یا تزریقی تولید می شود.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

مقاومت بسیار بالایی دارد. ضدآب و نسوز است. نامگذاری آن به اچ آر (HR) به دلیل این است که در دمای پایین و حرارت غیر مستقیم تولید می شود. این ویژگی باعث افزایش شکل ارتجاعی آن می شود.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی در گروه پلی یورتان سلول باز قرار دارد. یعنی ساختار درونی سلول ها باز هستند و با یکدیگر ارتباط دارند. این نوع قرارگیری سلول ها در کنار یکدیگر یک ویژگی منحصر به فرد را در محصول نهایی به وجود می آورد.

به عبارت دیگر زمانی که شما به سطح فشار وارد کنید هوای درون سلول‌ها تخلیه و جابه جا می شود. زمانی که فشار حذف شود مجددا هواگیری توسط مجاری باز سلول ها انجام شده و به حالت اولیه باز می گردد.

فرآیند شکل دهی به فوم سرد به روش های مختلف

فرآیند تزریق فوم سرد به سه روش انجام می‌شود که در نهایت شکل یا قالب مورد نظر به دست می آید:

  • مخلوط دستی
  • تزریق توسط دستگاه فشار بالا
  • تزریق توسط دستگاه فشار پایین

در این دستگاه گاهی از باد برای ترکیب بهتر دو ماده استفاده می‌شود. متاسفانه محفظه ای که مواد در آن با هم مخلوط می ‌شوند کوچک است. برای قالب های بزرگ با دبی خروجی بالا غیر قابل استفاده است. در دستگاه فشار بالا این مشکل وجود ندارد. در برخی صنایع این عمل توسط ربات های تمام اتوماتیک انجام می شود.

دمایی که در آن دو ماده مخلوط می شود باید 25 تا 28 درجه سانتیگراد باشد. دمای قالب نیز باید بین 45 تا 55 درجه سانتیگراد تنظیم شود. میزان مصرف دو ماده پلی ال به ایزوسیانات به وزن 100 به 50 تا 70 در نظر می گیرند.

نکته مهم این است که درجه سختی و نرمی بر اساس میزان استفاده از ایزوسیانات کمی تغییر می کند. اگر میزان ایزوسیانات بیشتر شود متقابلاً فوم سفت شده و اگر کم شود درجه نرمی بیشتری خواهد داشت.

زمانی که فوم به داخل قالب ریخته شود حداکثر 100 ثانیه زمان نیاز دارد تا رشد کند. البته ممکن است حدود دو دقیقه زمان نیاز باشد تا قالب گیری انجام شود.

در جداره سوراخ های ریزی وجود دارد. زمانی که مخلوط به درون آن ریخته می شود برای تخلیه هوای اضافی کاربرد دارد. زمان خارج کردن فوم اچ آر یورتان یا تزریقی از قالب، از غلتک هایی با تنش کششی و فشاری استفاده می شود. در نتیجه هواگیری و جابجایی هوا بین سلول ها انجام می شود.

برخی ترجیح می‌دهند فوم کمی گوشتی تر باشد. این مورد به شرکت های تولید کننده مربوط می شود که مواد را با یکدیگر ترکیب می کنند. اگر پلی ال غلیظ تر باشد در دمای 25 درجه سانتیگراد فوم شکل گوشتی را به خود می گیرد.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

تفاوت فوم سرد با فوم گرم در روش تولید

گفتیم که فوم سرد در دمای معمولی و حرارت غیر مستقیم تولید می شود. این روش تأثیر مثبت و چشمگیری در کیفیت محصول نهایی دارد. در مقابل فوم گرم که ایزوسیانات از نوع TDI است باید در مرحله اولیه حرارت داده شود. محصول نهایی هر دو روش را می توانید با روشی ساده با یکدیگر مقایسه کنید.

سطح فوم سرد را با دست فشار دهید و به سرعت بردارید. سطح فوم بلافاصله به حالت اولیه بر می‌گردد و صاف می‌شود.

اگر سطح فوم های تولید شده به روش گرم را با دست فشار دهید و بردارید مدتی طول می‌کشد تا به حالت اولیه بازگردد. دلیل ارتجاعی بودن فوم سرد این است که حرارت غیر مستقیم زمان بیشتری را به شکل گیری مولکول ها می دهد.

استفاده از فوم اچ آر یورتان یا تزریقی در مبلمان

فوم در صنعت مبلمان در سه سایز 10، 13 و 15 سانتیمتر در دو قالب تخت و محدب تولید می شود. برای کیفیت بهتر مبلمان و راحتی بهتر از این متریال استفاده می شود.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی جایگزین ایده آلی برای اسفنج و متریال های دیگر است. امروزه در صنعت مبلمان  تولیدکننده ها 90% از فوم استفاده می‌ کنند. البته نوع متریال اولیه به سلیقه شما بستگی دارد.

ویژگی های این فوم به شرح زیر می باشد:

  •  ماندگاری و عمر مفید بالایی دارد.
  •  وزن بسیار سبکی دارد.
  • با چگالی های متفاوت در متر مکعب می توان تولید کرد.
  • مقاومت و استحکام این متریال بالاست.
  • فوم یورتان ضدآب و نسوز است.
  • فرمول اولیه را می توان تغییر داد و محصولات متنوع تری را تولید کرد.
  • این ماده عایق حرارتی بسیار خوبی است.
  • به راحتی می توان برش داد و به شکل مورد نظر تغییر داد.

مبلیران، برندی آشنا در صنعت مبلمان

برند مبلیران در زمینه تولید انواع مبلمان، سرویس خواب و… فعالیت دارد. در راستای رسیدن به اهداف خود بهترین طراحان را به خدمت گرفته است. همچنین از بهترین و باکیفیت ترین متریال ها برای تولید محصولات خود استفاده می کند.

مبلیران به همراه دانش روز و آگاهی از سلایق جامعه بهترین کالا ها را تولید می کند. این شرکت سفارشات شما عزیزان را می پذیرد و در کمترین زمان با بهترین کیفیت به شما تحویل می دهد.

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

فوم اچ آر یورتان یا تزریقی

شما به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد امتیاز: 3

هنوز امتیازی برای این مقاله ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

showroom