پارچه نانو ضد لک و آبگریز ؛ منسوجات پایدار، بادوام و مقاوم

پارچه نانو ضد لک و آبگریز

پارچه نانو ضد لک یکی از منسوجات پایدار است که دوام و مقاومت بالایی دارند. یکی از متریال های نوین است که با پیشرفت علم و فناوری برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود.

پارچه نانو ضد لک؛ منسوجات پایدار، بادوام و مقاوم

پارچه نانو ضد لک یکی از منسوجات پایدار است که دوام و مقاومت بالایی دارند. یکی از متریال های نوین است که با پیشرفت علم و فناوری برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود.

قرن 21، قرن تحولات بنیادین در صنایع مختلف به واسطه فناوری نانو است. صنایع مختلف و کاربردی در این بخش وارد شده اند و به دنبال ایجاد ویژگی های منحصر به فردی در محصولات خود هستند. یکی از آن ها صنعت نساجی است که به دنبال تولید ویژگی های برتر برای تولید پارچه نانو ضد لک و ضد آب هستند.

رقابت تولیدکنندگان پارچه نانو

شرکت‌های تولیدکننده پارچه نانو همراه با فناوری های روز نانو، رقابت گام به گامی دارند. پارچه های تولید شده با فناوری نانو را به بخش های مختلف عرضه می‌کنند. برای صنعت مبلمان نیز انواع پارچه نانو ضد لک در طرح ها و جنس های مختلف را تولید می کنند. برای تولید لباس‌های پزشکی و پرستاری از پارچه نانو ضد لک و آنتی باکتریال استفاده می‌شود.

همچنین برای تولید پوشاک محافظ برای مشاغل حساس مانند کارکنان آتش نشانی و نظامی از پارچه های نانو استفاده می کنند.کاربرد پارچه های تولید شده با فناوری نانو فراتر از حد تصور است.

نانو، مقیاسی غیر قابل تصور با کاربردی فراتر از حد تصور

علم نانو در واقع سر و کار داشتن با مهندسی مواد در مقیاس اتم و مولکول است. نانو به معنی دستکاری خواص مواد در مقیاس اتم و ساخت ماده‌ای جدید است. رفتار مواد در مقیاس نانومتر و میکرومتر با حالت عادی آن متفاوت است و آزادی عمل بیشتری دارد.

در واقع یک نانومتر، یک میلیاردم متر است که 5 تا 10 اتم را در کنار یکدیگر جای می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت زمانی که یک ماده در مقیاس نانومتر دستکاری شود خواص شیمیایی و فیزیکی آن نیز تغییر می‌کند. در نتیجه ویژگی‌های جدیدی شکل می‌گیرند. در مورد پارچه نانو ضد لک نیز این امر صادق است. پارچه نانو ویژگی های برتری نسبت به پارچه‌های معمولی دارد. یکی از بارزترین ویژگی های پارچه نانو این است که به راحتی دچار لکه نمی شود.

پارچه نانو ضد لک

پارچه نانو ضد لک

پارچه نانو ضد لک و ضد آب برای مبلمان

ایجاد لکه و نفوذ مایعات مختلف به پارچه ها یک اتفاق کاملا عادی است. زمانی آزاردهنده می شود که شستشوی پارچه مشکل باشد، مانند پارچه مبلمان. زمانی که پارچه مبلمان دچار هر نوع لکه یا آلودگی شده باشد شستن و پاک کردن آن بسیار مشکل است. برخی از مبل ها نیز ساختاری یکدست دارند که شستن و تمیز کردن روکش آن ها بسیار مشکل تر می شود.

آیا تا به حال مشاهده کرده اید که آب بر روی برگ های گل نیلوفر آبی لیز بخورد و بدون خیس شدن بر روی آب شناور باشند؟ دانشمندان از این فرآیند برای تولید پارچه های نانو کمک گرفته اند. عملکرد پارچه نانو ضد لک نیز به همین صورت است.

ساختار پوششی

ساختار پوششی برگ نیلوفر به این شکل است که اجازه نفوذ گرد و غبار و آب را نمی دهد. آن ها را بر سطح خود حرکت داده و اجازه نفوذ نمی دهد. پوشش پارچه نانو ضد لک نیز به همین صورت است. فرآیند نانو را می توان بر روی پارچه های پلی استر، نخ و ترکیبی انجام داد.

فرآیند نانو یک پوشش ظریف، نازک، بدون رنگ و بو را در سطح پارچه ایجاد می کند. این پارچه ها در صنعت مبلمان با استقبال مواجه شده است. به دلیل استفاده روزانه از مبلمان کاربرد این پارچه به ماندگاری بیشتر و بهتر مبلمان کمک می کند.

هدف از تولید پارچه نانو

هدف از طراحی و تولید پارچه نانو به شرح زیر می باشد:

تبدیل یک ویژگی عادی به یک مزیت خارق العاده:

زمانی که از علم نانو در یک صنعت استفاده می شود به این معنی است که انسان به ویژگی های آن کالا راضی نیست. در نتیجه تلاش می‌کند یک کالای مرغوب و خاص را تولید کند. این امر درباره صنعت نساجی و پارچه نانو ضد لک نیز صدق می کند. پس باید در کنار این ویژگی برتری های دیگری مانند ضد لک بودن، آنتی باکتریال، ضد آب، ضد چروک و خودتمیزشوندگی را دارا باشد که به واسطه علم نانو قابل انجام است.

ارزش افزوده:

شاید در وهله اول هزینه و قیمت بالا باشد اما هزینه نگهداری، تعویض یا ترمیم در طولانی مدت نزدیک به 100% کاهش می یابد. این امر در صنعت مبلمان کاملا مشهود است به ویژه زمانی بخواهند برای فضای عمومی و پررفت و آمد استفاده کنند.

افزایش عمر مفید یک کالا:

هدف از تولید پارچه نانو ضد لک بالا بردن عمر پارچه و پیشگیری از روند فرسایش آن می‌باشد. به عبارت دیگر مواد نانو از پارچه در مقابل عوامل محیطی، آلودگی، لکه های مختلف، اشعه uv و… محافظت می‌کند.

پارچه نانو ضد لک

پارچه نانو ضد لک

علم نانو و تولید پارچه نانو

امروزه از پوشش های نانو برای ضد لک و آب گریز کردن پارچه و… استفاده می‌شود. در روند تولید پارچه نانو از پوشش‌های مایع با نام نانو اکسید تیتانیوم فعال شده با فرابنفش یا فلوئور پلیمر استفاده می شود. ساختار آن ها بسیار کوچکتر از مولکول های آب و مواد دیگر هستند. این محلول های نامرئی به پارچه نفوذ می کنند و یک لایه محافظ در اطراف پارچه ایجاد می کنند، بدون اینکه مشکلات تنفسی ایجاد کنند و باعث حساسیت شوند.

همچنین باعث دوام طولانی مدت پارچه می شوند. از پارچه در برابر لکه های آب، روغن، گرد و غبار، باکتری ها و… محافظت می کنند. یک نکته مهم این است که پوشش نانو بر رنگ و جنس پارچه تاثیر نمی گذارد.پوشش شیشه مایع نانو سیلیکا نوع دیگر پوشش نانو ذرات می باشد که توسط برخی از شرکت های نساجی استفاده می شود.

مزایای علم نانو در صنعت نساجی و تولید پارچه نانو ضد لک

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که ویژگی پوشش نانو در پارچه تا چه حد حفظ می شود؟ اول اینکه همانطور که از نامش پیداست لکه نمی گیرد پس در بلند مدت نیازی به شستن ندارد. اما برای عید سال اگر قصد شستن دارید هیچ اختلالی در ساختار پارچه نانو به وجود نمی آید و تا چند بار شستن حفظ می شود.پوشش های نانو هیچگونه تغییر در رنگ و ظاهر پارچه ایجاد نمی کنند، بلکه مقاومت و استحکام آن را افزایش می‌دهند.

قابل شستشو است و با شوینده های معمولی می‌توانید آن‌ها را بشویید. هیچگونه حساسیت و آلرژی برای انسان ایجاد نمی کنند. از بافت و رنگ پارچه در برابر اشعه uv محافظت می کند.این پارچه ها در تولید انواع پوشاک، فرش، پرده، پوشش ماشین و … نیز کاربرد دارد. پوشش نانو از پارچه در برابر لکه های سخت محافظت می کند.تولیدکنندگان منسوجات نانو بر اساس نوع محلول نانو استفاده شده، دستورالعمل ویژه خود را دارند. بنابراین بر اساس دستورالعمل شرکت اقدام به شستن پارچه کنید.

پارچه نانو ضد لک

پارچه نانو ضد لک

شما به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

هنوز امتیازی برای این مقاله ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

showroom