پارچه مبلی نانو ضد لک؛ یکی از فناوری های جدید علم نانو

یکی از فناوری های جدید در علم نانو تولید انواع پارچه مبلی نانو ضد لک است. از معدود فناوری هایی که توانست در تمام صنایع راه پیدا کند فناوری نانو یا نانوتکنولوژی نام دارد.

پارچه مبلی نانو ضد لک؛ یکی از فناوری های جدید علم نانو

یکی از فناوری های جدید در علم نانو تولید انواع پارچه مبلی نانو ضد لک است. از معدود فناوری هایی که توانست در تمام صنایع راه پیدا کند فناوری نانو یا نانوتکنولوژی نام دارد. ریشه کلمه نانو یونانی بوده و به معنای کوچک است. علم نانو به مطالعه پدیده های مختلف و دستکاری مواد گوناگون در مقیاس کوچک می ‌پردازد.

این علم منجر به تغییر در خواص مواد می شود. خواص مواد را در ابعاد بزرگ تر بیان می کنند. دستکاری ها در اندازه اتم، مولکول و ماکرومولکول است. زمانی که این ابعاد تغییر کنند ممکن است خواص متفاوتی (فیزیکی و شیمیایی) را از خود بروز دهند. خواص جدید در حالت معمولی برای ماده اولیه وجود ندارد. بنابراین مقیاس نانو بر حسب یک میلیاردم متر می ‌باشد.

این بُعد جدید از علم (نانو) به صنایع متعددی از جمله نساجی نیز وارد شده است. پارچه هایی که به وسیله فناوری نانو تولید می شوند مزیت های فوق العاده ای دارند. یکی از این مزیت ها تولید پارچه مبلی نانو ضد لک در صنعت مبلمان است.

خواص نانو در پارچه با چند بار شستشو از بین نمی رود و پایدار است. همچنین ذرات نانو که بر سطح پارچه قرار می گیرند هیچگونه تأثیر منفی بر بدن نخواهد داشت. حساسیت پوستی، مشکل تنفسی و… در هنگام استفاده ایجاد نمی کنند.

کاربرد نانو در تولید پارچه های مخصوص برای مبل نانو ضد لک

پارچه مبلی نانو ضد لک یکی از چندین نوع پارچه هایی است که به وسیله فناوری نانو تولید شده است. الگوی پارچه مبلی نانو ضد لک و به ‌طورکلی پارچه نانو از طبیعت الگو برداری شده است. دانشمندان ملاحظه کردند که در سطح گلبرگ برخی گل ها مانند بنفشه و نیلوفر آبی برجستگی های وجود دارد. این برجستگی ها در مقیاس نانو است. همین عامل مانع نفوذ آب به بافت گلبرگ می شود.

پارچه مبلی نانو ضد لک

برای ساخت پارچه مبلی نانو ضد لک روش های متعددی وجود دارد. انتخاب روش به برند تولیدکننده و نوع پارچه وابسته است. در یک روش ها الیاف پارچه را با مواد یا محلول نانو می پوشانند. یک ویژگی سه بعدی در الیاف ایجاد می شود. یک لایه محافظ نازک و شفاف اطراف الیاف پارچه ایجاد می شود.

این لایه نازک از الیاف پارچه در برابر آلودگی، باکتری، میکروب، آب و هر ماده دیگر محافظت می کند. در نتیجه لکه ها به راحتی از سطح پارچه پاک می شوند. بنابراین دیگر نگران نباشید که مبلمان شما آسیب ببیند. به طور کلی این فرآیند باعث می شود لکه، گرد و غبار و… به سطح پارچه جذب نشود.

این موادی که بر سطح پارچه قرار می گیرند نرم و قابل لمس هستند. هوا از بین الیاف عبور می کند، زیرا مواد نانو هر نخ را جداگانه پوشش می دهد.

دو ویژگی مهم پارچه مبلی نانو

دو ویژگی مهم به واسطه فناوری نانو در تولید انواع پارچه مبلی ایجاد می شود. طراحی و ساخت پارچه مبلی ضد لک و ضد آب یک فناوری پیشرفته محسوب می شود. پارچه های مخصوص مبل نانو ضد لک و ضد آب ویژگی آبگریزی دارد. علاوه بر آب هر گونه نوشیدنی مانند چای، قهوه، آبمیوه یا… به پارچه نفوذ نمی کند.

علاوه بر این که مانع نفوذ مایعات می شود لکه‌ های رنگی نیز در سطح پارچه ایجاد نمی شود. به عبارت دیگر تغییر در ساختار اتمی و مولکولی باعث می شود که مایعات بر سطح پارچه حرکت ‌کند. مایعات راهی برای نفوذ به درون پارچه ندارند.

این پارچه ها به هیچ وجه به شستشو نیاز ندارند. با یک پارچه سفید می توانید مایعات و مواد دیگر را از سطح مبل پاک کنید. این محلول ضد لک و آب بر روی الیاف مصنوعی پلی استر موثر است. این علم را می توان بر روی انواع الیاف طبیعی پنبه و پشم نیز اجرا کرد. پوشش نانو یک فرآیند تک مرحله‌ای است که دارای تراکم بوده و باعث پدید آمدن فیلامنت ها می شود.

پارچه مبلی ضد لک نانو

مزایای فناوری نانو در تولید پارچه های ضد لک

زمانی که از فناوری نانو در ماده ای استفاده می کنند تلاش می کنند تا مزایای متریال جدید را در ابعاد مختلف افزایش دهند. مزایای فناوری پارچه مبلی ضد لک نانو به شرح زیر می باشد:

عدم تغییر وزن :

زمانی که پارچه مبلی ضد لک نانو (انواع پارچه ها) در صنعت نساجی با محلول های نانو پوشش داده شود هیچ گونه تغییری در وزن ایجاد نمی شود. گاهی با نانو ذرات می ‌توان پارچه های بسیار سبک تری را تولید کرد.

کیفیت پارچه مبلی ضد لک نانو:

نانو الیاف ها کیفیتی برابر و گاهی بیشتر از پارچه های دیگر دارند. به طور کلی پارچه مبلی نانو ضد لک از انواع الیاف ها طراحی و تولید می شود. مواد نانو بر روی پارچه بدون بو هستند و هیچ گونه حساسیت، آلرژی پوستی و تنفسی را در افراد ایجاد نمی کنند.

ثبات در رنگ در این نوع پارچه :

مواد نانو (ضد لک و ضد آب) که برای پارچه های مبلی استفاده می ‌شوند کاملا نامرئی هستند. تغییر رنگ در ظاهر پارچه ایجاد نمی‌کنند. در برخی موارد باعث ثبات رنگ در پارچه مبلی نیز می ‌شود. در نتیجه الیاف پارچه مبلی دوام بیشتری خواهد داشت. همچنین در برابر شستشو و نور به مرور زمان دچار رنگ پریدگی نمی‌ شود.

قابلیت شستشوی پارچه مبلی ضد لک نانو:

در کوتاه مدت پارچه مبلی نانو ضد لک نیاز به شستشو ندارد. البته به طور طبیعی بعد از گذشت مدت طولانی ممکن است قصد شستشو را داشته باشید. بنابراین می توانید با خیال راحت آن را بشویید. خاصیت نانو و ضد لک بودن آن طی فرآیند شستشو از بین نخواهد رفت.

مقاوم در برابر مواد شوینده:

این نوع از پارچه در برابر مواد شوینده مقاوم است. خاصیت نانو و ضد لک بودن خود را در طول زمان از دست نمی دهد.

برخی پارچه های مبل نانو خاصیت آنتی باکتریال دارند. به عبارت دیگر خود تمیز شونده هستند. با کمک ترکیبات آلی به وسیله فلزات نیمه هادی و دی‌اکسیدکربن که در آن ها وجود دارد سطح پارچه تمیز می شود.

برند مبلیران، حرفه ای ترین ها در زمینه تولید بهترین مبلمان

مهم ترین ویژگی محصولات مبلیران کیفیت بالای آن هاست. از بهترین متریال ها استفاده می کند تا مرغوب ترین کالا ها را تولید کند.

در مجموعه مبلیران تلاش می کنیم تا همراه با فناوری های روز محصولات خود را ارتقا دهیم. ما سلیقه تمام افراد جامعه را رصد می کنیم و مطابق با سلایق شما بهترین کالاها را تولید می کنیم.

اگر در هنگام خرید به مشاوره نیاز داشتید همکاران ما به شما کمک می کنند تا محصول مورد نظر خود را راحت تر انتخاب کنید.

پارچه مبلی نانو ضد لک

شما به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

هنوز امتیازی برای این مقاله ثبت نشده است.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

showroom